Skip to content

Zomertijd: zo maak je het makkelijker voor je kind

Ieder voor- en najaar wordt de klok een uur verzet. Dit zorgt voor de zogenaamde zomertijd en wintertijd. Voor sommige kinderen is het lastig om te wennen aan het verzetten van de klok. De overgang naar de zomertijd of wintertijd is abrupt: voor je kind voelt het alsof het een vol uur eerder of later is. Dit zorgt ervoor dat zijn biologische ritme niet aansluit bij de kloktijd. Hoe maak je deze overgang soepeler??

Verschuiven van bedtijd bij ingaan zomertijd

Gaat je kind om 19.30 uur naar bed? Breng je kind dan drie dagen voor de klok verzet wordt een kwartier eerder naar bed, dus om 19.15 uur. De volgende dagen breng je hem telkens een kwartier eerder naar bed. Als de klok een uur vooruit gezet wordt, is je kleine hier al een beetje op voorbereid. Hij went dan gemakkelijker aan zijn nieuwe bedtijd.

Bedtijd in één keer verschuiven

Je kan er ook voor kiezen de bedtijd van je kind in één keer te verschuiven. Vanaf de zondag dat het uur is verzet, volg je de de nieuwe kloktijden. Het voordeel van deze methode is dat je er minder over na hoeft te denken. Je volgt simpelweg de klok. Het nadeel is dat sommige kinderen moeite hebben met deze plotselinge overgang. Je kind kan een paar dagen nodig hebben om zich aan het nieuwe ritme aan te passen. Als je je hierop instelt en er ontspannen mee omgaat, valt de overgang waarschijnlijk best mee.

Tips voor een soepele overgang naar zomertijd

Als ouder kan je het verzetten van de klok niet voorkomen. Wel kan je de overgang naar zomertijd met de volgende tips makkelijker maken voor je kleine:

  • Zorg ’s avonds voor duisternis. In de zomertijd kan daglicht er ’s avonds voor zorgen dat je kind moeilijker in slaap valt. Verduisterende gordijnen kunnen hierbij helpen.
  • Zorg ’s ochtends voor licht. Bij het opstaan is licht juist belangrijk. Doe dus gelijk bij het wakker worden de gordijnen open.
  • Let op de slaapsignalen van je kind. Merk je dat je kleine moe wordt, maar is het eigenlijk nog geen bedtijd? Houd je kind niet onnodig wakker, maar breng hem naar bed. Je kleine wakker houden werkt vaak averechts.
  • Houd vast aan een avondritueel. Vaste handelingen kunnen ervoor zorgen dat je kleine beter in de ‘slaapmodus’ komt. Door telkens dezelfde volgorde aan te houden, valt je kind sneller en rustiger in slaap.
  • Zorg voor rust in de avond en beweging in de ochtend. Voor een goede nachtrust is het belangrijk dat je kind rustig naar bed gaat. Filmpjes kijken en stoeien kan je dus beter voor overdag bewaren. In de ochtend kan het helpen om gelijk samen de deur uit te gaan. Door frisse lucht, daglicht en beweging went jullie biologische klok sneller aan de tijdsveranderingen.
  • Maak je er niet te druk om. De klok wordt in het weekend verzet, dus jullie kunnen een dagje rustig aan doen. De meeste kinderen zijn het nieuwe ritme na een paar dagen gewend, dus geef het even de tijd.